Näring

Jag tycker mycket om att äta och dricka. Till vardags håller jag mig till LCHF. Men är det fest och kanske mycket träning så blir det burkvis med Häagen-Dazs.

På tävlingar äter jag numer mycket av det som finns på matstationerna även om jag undviker bullar och kakor. Inbillar mig att jag lätt får magproblem av sådant. Tidigare var jag ganska strikt med att undvika kolhydrater även under lopp. Men tror nu, när jag fått lite mer erfarenhet, att jag kan prestera bättre om jag kompletterar fettdriften med socker då jag anstränger mig mycket. Så för nu får det vara så. Tills jag börjar tro på något nytt.

Om jag kan välja själv och ha med mig kalorier till en tävling, brukar jag använda majsstärkelse, ett pulver som man blandar med vatten. Denna stärkelse ska, enligt tillverkaren, vara långsamma kolhydrater som inte höjer blodsockret så mycket så insulintillförseln ökar. Därmed kan fettdriften och ketonerna fortsätta fungera som bränsle säger Dr Attia. Till det fyller jag på med grädde, ägg, ost och numer grekisk youghurt. Långt in i loppen, ofta efter 10h, så tar jag även cola, kaffe, chips och annat smarrigt som finns på stationerna.

På träningsrundor har jag mycket sällan med mig vatten och ännu mer sällan kalorier. Men mina längsta rundor är ca 30km och då tycker jag inte att det behövs. I Sverige är det ofta så svalt så det är bara på de varmaste sommardagarna som jag behöver ta med en vattenflaska på de längre passen.