Träning

Träning för långdistans

Jag tror på mängd inte fart. Tror och tror, jag behöver sällan fart men ofta mängd för de lopp jag ställer upp i. Många steg. Så därför samlar jag på kilometrar. Joggar ofta men ganska kort. Sällan pass över 15km. Pass över 30 km sker bara några gånger per år om man inte räknar med tävling. Det verkar hålla mig ganska skadefri. Men det viktigaste är att jag aldrig riktigt tröttnar. Det är klart att i de tunga volymveckorna är det segt att ge sig ut. Då är man riktigt sliten men annars är joggingen allt som oftast förknippad med vällust. Jag förespråkar inte att man ska komma hem med blodsmak i munnen och inte klara av att stå i duschen. Då skulle jag direkt tappa glädjen och snart viljan. Tassa på!

Johan på kullen

Hur jag tränar

Jag försöker få till två mil om dagen. Sällan allt på en gång utan tassar vid flera tillfällen per dag. Det är såklart väldigt individuellt hur man gillar att träna, ”kvalitet eller kvantitet”, men jag får självförtroende av många mil. Jag joggar lugnt och kör mycket sällan med fart. Jag har inget träningsschema utan transportjoggar och försöker sticka ut när det finns tid. Eftersom jag delar upp milen på många tillfällen får kroppen lära sig att vara igång ofta. Och det viktigaste för mig, jag blir inte lika less på det som när man måste vara ute flera timmar i stöten…

Det är superviktigt att hålla passionen vid liv. Annars går det inte! Det viktigaste för mig är att jag vill känna suget efter löpning ända tills döden skiljer oss åt. Det suget går att förstöra genom att göra för mycket eller göra fel. Så gör inte det. Gör rätt.

Jag tränar ingenting annant än löpning. Jag strechar inte. Jag har inget riktigt schema eller olika typer av löppass. Jag kör aldrig intervaller utan springer lite fortare när det känns kul och kropp och knopp vill.

Tröskeln att komma ut blir inte lika hög om sträckan är kort. Motivationen kan behållas hög, det blir roligare, vilket är nödvändigt om man ska jogga mycket. Om jag alltid skulle komma hem med brinnande lungor, spotta blod och inte kunna stå och duscha efter ett pass, skulle jag nog tappa glädjen i löpningen ganska snabbt. Men här är ju löpare olika, vissa älskar att ta ut sig helt och köra schemalagd intervallträning. Dessa runners når nog både bättre resultat och det snabbare än om man kör på min lojja tass-stil. Men jag har ju fastnat för det här lååånga lååångsamma.

Inför långa lopp försöker jag börja trappa upp ca 4 veckor innan och stegrar antalet kilometrar tills det är ca 1 vecka kvar till start. Då går jag ner till ca 1 mil per dag och kör så nästan ända fram till loppet om möjlighet finns. Det kan bli rätt många mil dessa veckor och då är löpningen inte kul. Då är det ett ”jobb”. Men motivationen kan hållas hög ändå eftersom det finns ett tydligt slut och mål med misären. Under ett hårt träningsblock använder jag även nätterna. För att hinna med mer än 4 mil per dag utanför arbetstid måste jag gå ner i sovtid. Det går att vänja sig med det med. Dessutom ser jag det som mental träning eftersom loppen ofta kan sträcka sig över natten och det är skönt att veta att man klarar sig på lite sömn.

När jag kommer ur ”mörkret” och ploppar fram på andra sidan av en sådan tuff träningsperiod så känner jag mig alltid lite stolt men mest lättad över att det gick. Att jag inte är trasig. Det blir så fantastiskt att trappa ner i sträcka från över 4 mil till först 3 sedan 2 och till sist kanske bara 1 mil om dagen. Vilken lathetslyx!

Mina tips för träning

VIKTIGT – Jogga inte värre än att du vill ta en tur imorgon också!

  • Transportlöpning – För att hinna med mycket löpning i vardagen så transporterar jag mig till fots. Jag springer till och från jobbet så ofta jag kan. Även om vi ska bort på helgen och avståndet är det rätta.
  • GPS – Jag samlar kilometrar. Att ta ett extra varv runt kvarteret för att komma upp till nästa hela kilometer är inte helt ovanligt för mig. Datainsamlandet gör att det blir väldigt tydligt hur mycket jag springer och hur mycket jag har kvar för att komma dit jag vill i träningen. Bra redskap! Ibland kan jag snegla på farten också.
  • Skriv träningsdagbok – Samma typ av motivator som ovan samt att det är bra att kunna hoppa tillbaka och utvärdera träningsblock och gamla tävlingar. Hur fort sprang jag i fjol, vad åt jag, vad tänkte jag, hur mycket regnade det osv.
  • Bra kläder – Jag gillar inte att frysa och vara blöt. En bra regnjacka med ventilation under armarna och ett par regnshorts är livsviktiga under vinterhalvåret. Stora tumvantar har jag när det är minusgrader.
  • Varva skor – Jag roterar kontinuerligt på ungefär fem par skor. Inga skor är perfekta så därför tycker jag det är skönt att kunna använda olika modeller hela tiden. Fötter och ben får arbeta lite annorlunda beroende på skotyp och kanske därför inte slits ner på samma sätt.
  • Bra ryggsäck – För transportlöpning krävs en bra ryggsäck. Den ska vara lätt men slitstark. Skönt är det inte med ryggsäck men den ska gå att spänna fast bra så det inte skumpar för mycket.
  • Spring på natten – För att vänja sig vid att vara igång dygnet runt är det bra att jogga lite på nätterna ibland. Särskilt härligt om man kan passa in så man får vara med om gryningen. Det händer dock mycket sällan och nattlöpning är oftast bara rena pannbensövningar.
  • Näring – Träna utan att tillföra kalorier. Jag dricker inte heller om det inte är riktigt långt och väldigt varmt. Det behövs inte och under träning är det bra att uppfostra kroppen till att så är fallet.
  • Terrängval – Jag bor så till att jag springer mycket asfalt. Men om jag ska springa ett backigt lopp lägger jag in så mycket backar jag kan i träningen. Viktigt med utförslöpning också. Det är verkligen en färskvara och måste underhållas innan lopp med mycket berg. Välj underlag efter vad du tränar inför.
  • Vila – Vila inte. Rör på dig varje dag. Om du måste sitta still en dag har du sprungit för hårt eller för långt dagen innan. (Sitta still gör man bara några dagar efter en stor uttömmande tävling.)
  • Sällskap – Med en kompis vid sidan blir det roligare. Och roligt måste man få ha ibland.

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *